Przedsiębiorcy rozpoczynający nowe przedsięwzięcie muszą się zmierzyć z często wysokimi kosztami inwestycji oraz sporą dozą niepewności otaczającej projekt i jego potencjalną komercjalizację. Trudny orzech do zgryzienia mają również inwestorzy, którzy już w początkowej fazie chcieliby wspomóc kapitałem stawiające pierwsze kroki firmy. Powstaje zatem pytanie, jak ocenić, który pomysł ma szansę na sukces?

Z próbą odpowiedzi na to pytanie wychodzą R. Lubynsky z MIT, E. L. Scott z Narodowego Uniwersytetu w Singapurze i Pian Shu z Harvardu, którzy w ciągu 8 lat przeanalizowali 652 przedsięwzięcia z różnych sektorów przemysłu. W publikacji zatytułowanej Are “Better” Ideas More Likely to Succeed? An Empirical Analysis of Startup Evaluation przedstawiają wyciągnięte wnioski.

Badania oparte były na ewaluacjach dokonywanych przez doświadczonych przedsiębiorców i menedżerów wysokiego szczebla, którzy otrzymywali zwięzłe, standaryzowane podsumowania pomysłów, na wczesnym szczeblu rozwoju przedsięwzięć. Naukowcy wykazali, że idee, które znalazły uznanie w oczach oceniających, znacznie częściej udało się skomercjalizować. Co ciekawe, okazuje się, że istnieje korelacja pomiędzy oceną ekspertów, a sukcesami w branżach kładących wysoki nacisk na badania i rozwój, a nie zaobserwowano takiej zależności w odniesieniu do przedsięwzięć skoncentrowanych na dobrach konsumenckich i internecie, które nie wymagają specjalistycznego R&D.

Wygląda zatem na to, że w twardo osadzonych realiach badań naukowych wymagających specjalistycznej wiedzy, ludziom związanym z biznesem dużo łatwiej jest przewidzieć sukces dobrego pomysłu.

Zarówno zakładanie startupów jak i inwestowanie w nie, jest fascynującą przygodą, która w wielu przypadkach może przynieść wymierne korzyści. Warto jednak pamiętać, ze większość przedsięwzięć, tak przecież potrzebnych, kończy się fiaskiem, zatem każda pomoc w rozróżnieniu pomysłów z ogromnym potencjałem od tych z nieco mniejszym, dla każdego inwestora jest na wagę złota. Zachęcamy zatem do przeczytania całej publikacji na stronie Harvard Business School [pdf].

 

1 KOMENTARZ

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.